svet

septembar 18, 2010 09:53

By

Severinin performans ocenjen kao malograđanska krvava treš priredba

Performansom koji je Severina Vučković izvela pred okupljenima pred Muzejom Mimara, otvorena je u četvrtak u Zagrebu izložba "Salome“ poznatog slikara i umetnika Dimitrija Popovića. Zaglušujuće glasna i stravičnim tonovima prožeta klasična muzika, upaljene baklje i krvava glava Jovana Krstitelja koju je Severina u maniru iskusne glumice nosila na pladnju, bili su pomalo neobičan uvod u otvaranje Popovićeve izložbe. Posetioci će na ovoj izložbi otvorenoj do 7. oktobra moći da vide oko 50 radova crteža, ulja na platnu, objekata i niz fotografija oslikani akrilikom. Ovim ciklusom autor zatvara projekt inspiriran intrigantnim biblijskim fatalnim ženama, Juditom, Marijom Magdalenom i Salomom.

Savremeno utelovljenje biblijske Salome Popoviću u Severini privuklo je na ovu izložbu veliki broj laika, estradnjaka i ljubitelja medijskih spektakala, ali i starijih kulturnjaka i ljubitelja dela Dimitrija Popovića. Sam umetnik iskazao je oduševljenje saradnjom sa popularnom pevačicom kazavši kako je jedino ona mogla svojom glumstvenošću, facijalnim izrazom i govorom tela da oživi savremenu Salome. Mnogi su kritikovali ovaj performans, nazivajući ga malograđanskom treš priredbom ispred poznatog muzeja. "Mislim da je to jedna velika greška, da su se pomešali motivi. Dimitrije i Severina ne znaju što je performans. Oni su od mrtvih slika napravili žive. Dok je Dimitrije Popović slikao, moglo se ocenjivati njegovo slikarstvo kao dobro ili loše. Sad se više ne zna šta je to. Posebno smeta što je ta akcija dobila veliku medijsku pažnju. Pomešane su dve osnovne crte – malograđanska, jer je Severina malograđanska zvezda, te korištenje krvi, koja kod ljudi prirodno izaziva nelagodu. To je očaj!", komentarisao je dizajner Boris Ljubičić.

Sa mrljama crvene boje na rukama koje sugerišu krv i odrubljenom muškom glavom na pladnju, “krvava” Seve kao biblijska Salome otplesala je ispred muzeja Mimara svoj erotski ples pred više od petstotinjak gledalaca. Mnogi su okretali glave od krvavog performansa. S druge strane, ima i pozitivnih mišljenja i ocena. Reditelj i slikar Željko Senečić kaže da se pod pojmom performansa može uvrstiti sve i svašta. Zavisi ko ga izvodi. Dimitrije i Severina, prema njegovu mišljenju, ovim činom prenose umetničku poruku i stav. Mnogi kulturnjaci koji su upitani za komentar jednostavno nisu hteli da budu povezani s ovim činom. Neki su rekli da se poslednjih dana svako željan medijske pažnje “ogrebao o performans”, jer pojedinci sebi svašta dopuštaju, bitan je eksces, golotinja pomešana sa fantazijom o poznatim imenima koje će događaju pribaviti bljesak fotoaparata i kamere…

"Severinu sam fotografisao u onim pokretima ili stavovima u kojima se izražava Salomina priroda zavodljive žene koja se sveti svom partneru. Sagledano kao celina, u nizu se radova ciklusa Saloma brutalnost pretvara u meku mističnu ceremoniju u kojoj se kroz senzualnost i eleganciju erotska požuda sedinjuje sa smrću", rekao je autor Dimitrije Popović.

Izvor: „Večernji list“

Foto: „Cropix“