svet

septembar 19, 2013 16:56

By

Vlaho Bukovac u Beogradu

Uz tekst br. 14. Vlaho Bukovac, Kraljica Natalija
Godina 1882. je za Vlaha Bukovca bila berićetna. Odmah posle Salona na kojem se proslavio aktom Velika Iza, primio je poziv sa srpskog Dvora da dođe u Beograd i izradi portret Kraljice Natalije. U autobiografiji „Moj život“ kao izuzetno lep period ističe četrdeset dana boravka u Beogradu. Kraljicu je opisao kao jednu od najlepših žena tog doba, obrazovanu i prijatnu. Njihovo poznanstvo počelo je simpatičnom nezgodom. Kada su ga u Dvoru poslužili slatkim, slikar je mislio da je to kompot i da treba da ga što više pojede. Kraljca je, videći njegovu nelagodu, prasnula u smeh i spasla ga muka. I kralj Milan je bio veoma ljubazan, i kako kaže Bukovac, “iako svojeglav, vrlo bistar i u ophođenju simpatičan čovjek“. Interesovao se za umetnost i poznavao slikarstvo. Slikar je bio oduševljen srdačnošću i gostoljubivošću ne samo kraljevske porodice, koja je do detalja brinula da mu bude prijatno, nego i oficira zaduženih da mu budu domaćini. Osim Kraljice Natalije i prestolonaslednika Aleksandra, tom prilikom je portretisao i „ljekara i odličnog srpskog pripovjedača Lazu K. Lazarevića“. Iako se nadao da će na narednom Pariskom salonu moći da izloži portret kraljice Natalije, platno nije stiglo u Pariz, zbog kako je slikar čuo, nastalih razmirica među kraljevskim supružnicima.
Bukovac je ponovo boravio u Beogradu 1903, kada je neposredno posle Majskog prevrata portretisao Kralja Petra I.
Velika Iza, čuveni akt Vlaha Bukovca, prvi put je izložen u Beogradu u Domu Vojske Srbije od 17. septembra do 2. novembra, posle prve velike restauracije za 131 godinu od nastanka. Izložbu Velika Iza Vlaha Bukovca priređuju Spomen-zbirka Pavla Beljanskog u Novom Sadu i Galerija Doma Vojske Srbije, koje će za tu priliku preneti u Beograd duh i dah Pariza s kraja devetnaestog veka.