
Dobar marketing ili ne: Zadnjicom za čistiji grad!?
Ko se ne okrene, ugaziće u kaku…
Jedna neobična marketinška kampanja privukla je pažnju javnosti u poslednjih nekoliko dana: na plakatima postavljenim širom Beograda s leđa su prikazane žene kako se saginju i kupe nešto sa ulice. Ispod piše: „Za lepši grad, počistite za svojim psom“. Za razliku od većine aktuelnih reklama za proizvode, od piva i sladoleda do auto-delova, ova kampanja izazovno žensko telo koristi malo inteligentnije. Seksualne konotacije i podilaženje masovnom ukusu su definitivno i dalje tu, ali sve je stavljeno u službu višeg cilja. Autorka ove kampanje Marija Milanković, koja je kao art direktor u kompaniji „Meken Erikson“ osmislila plakate za potrebe Saveta za ekologiju opštine Stari grad, kaže da je i sama žestoki protivnik korišćenja golotinje u marketinške svrhe, ali da ipak postoje izuzeci.
"Protivnik sam toga da se ženska tela koriste u kampanjama i reklamama, ali pošto je u ovom slučaju reč o društveno odgovornoj akciji, imalo je smisla da koristimo najjeftiniji marketinški efekat za mnogo ozbiljniju stvar i za opšte dobro. U ovakvim akcijama nije jedini cilj da se nešto proda. Zato mislim da je opravdano i da niko ne može da nam zameri na ovoj akciji, pošto je direktna i jasna" kaže Milankovićeva. O
sim toga, ona kaže da su svi autori u kampanji učestvovali pro bono, dakle bez ikakvih sredstava, pa su tako svi modeli zapravo ljudi iz kancelarije „Meken Eriksona“. Fotograf nije tražio honorar, kompanija „Alma kvatro“ je takođe pomogla…
Rezultat ove kampanje možda neće biti transformacija Beograda u uređenu metropolu odgovornih građana, ali može da popravi sliku o glavnom gradu.
Kampanje s mnogo većim ambicijama svojevremeno je radio verovatno najpoznatiji dizajner s ovih prostora na Zapadu Mirko Ilić, od kojih je jedna od poslednjih pretvaranje Starog sajmišta u memorijalni centar žrtava Drugog svetskog rata.
Postavlja se pitanje u kojoj meri dizajn može da utiče na važna društvena pitanja – od ratnih zločina do čistih ulica.
U današnjem svetu dominacije vizuelnih umetnosti, jedan plakat mogao bi više da utiče na društvenu stvarnost od većine naučnih studija.
Jedan od svežijih primera je i kampanja Zelenih Srbije, stranke koja poziva na povećanu ekološku svest građana, koja je grad oblepila plakatima na kojima je prikazan mutirani krastavac s nogama nekakvog reptila i komentarom: „Da li znate šta jedete?“…
Izvor: „Blic“