
U čast legendarnom jugoslovenskom umetniku: Otvorena izložba „Svedok protiv svoje epohe“
Sinoć je pred brojnim pozorišnicima, ljubiteljima teatra i svim drugim namernicima u holu scene „Jovan Đorđević“, Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, otvorena izložba o čuvenom dramaturgu, piscu, esejisti, scenaristi jugoslovenske provinijencije, Đorđu Leboviću, autorke Ivane Koči, u organizaciji Pozorišnog muzeja Vojvodine.
Ovaj izuzetno plodni stvaralac, široj javnosti, mahom poznat po scenariju za kultne filmove „Valter brani Sarajevo“, te one čiju je režiju potpisivao Hajrudin Krvavac poput „Nebeskog odreda“, „Glinenog goluba“, „Most-a“, „Devojke sa Kosmaja“ i drugih sa tzv. partizanskom i tematikom iz NOB-a,bio je svakako i jedan od pionira i korifeja dramskog stvaralaštva u nas, počev od njegove logoraške tetralogije- „Nebeski odred“, “Haleluja“, „Viktorija“ i „Vojnika i lutke“ ili pak drama nastalih po motivima iz proze bidermajerskog Jakova Ignjatovića odnosno modernističkog Boška Petrovića, poput „Dolnje zemlje“, „Sentandrejske rapsodije“ odnosno „Ravangrada“.
Takođe, Lebovića stvaralački opus nije bio baziran samo na dramaturgiju dočim i na pisanja stripova, radio drama, a blagodareći supruzi, Zlati Lebović, posthumno mu je objavljeno prozno štivo „Semper idem“ kao svojevrsna knjiga o detinjstvu i memoarski spis, o čemu svedoči i sama, Lebovićka u svojoj knjizi sećanja na preminulog supruga Đorđa pod nazivom „Dijalog o dobru i zlu“.
-Izložbom o Đorđu Leboviću pokušali smo da približimo javnosti raznorodno delo ove jedinstvene umne i stvaralačke pojave na našim prostorima čiji se misaoni i kreativni potencijal koncentriše oko nekoliko jezgara, kako žanrovskih tako i kroz različite medije (film, pozorište, radio, strip, televiziju, prozu, dramu, esejistiku). Kao zaključak, ipak se nameće da je Lebovićevo raznoliko delo, najsnažnije koncentrisano oko dramskog stvaralaštva, a unutar njega zaokupljeno tzv. mračnim teatrom, logorima smrti i iskustvom apokaliptične istorije 20 stoleća koji jesu , središnja tačka za razumevanje našeg sveta i čoveka u njemu – istakla je autorka postavke Ivana Koči.
Otvarajući izložbu, naš proslavljeni reditelj Dejan Mijač je istakao da smatra da je jedna od prelomnica u savremenoj jugoslovenskoj, a potom srpskoj dramaturgiji bila upravo Lebovićeva pojava sa dramom „Nebeski odred“ koja po prvi put u ondašnjoj Jugoslaviji problematizuje temu holokausta, postojanja logora smrti i obeščovečenja u njima. Takođe, Mijač se u lepim reminiscencijama osvrnuo i na Lebovićevo prisno doživljavanje tla sa kojeg je ponikao („Ravangrad“), što je vidno uzbuđena Zlata Lebović i potvrdila, pričajući o njihovom odlasku za Izrael, a potom Lebovićevom izjašnjavanju, u zemlji predaka mu kao Somborca (Ravangrađanina!), odnosno Vojvođanina.
Prisutnima su se obratili i grafičar Radule Bošković, te direktor pozorišnog muzeja Vojvodine Zoran Maksimović, dok su međ uzvanicama prepoznati i doajenka glumišta Mira Banjac, arhitekta Vladimir Rakić, glumac Radoje Čupić, teatrolog Miroslav Radonjić, kustoskinja i kritičarka, Lidija Mustendagić, publicista Zoran Hadži Lazin i brojni drugi.
Autor: Teodora Ž. Janković, Life Content
Foto: Ljiljana Dinić