
Prava putnika: Šta raditi kada let kasni?
Smatra se da let kasni ukoliko je njegov polazak odložen na određeno vreme zbog neplaniranih okolnosti. Kakva prava ima putnik u tom slučaju?
Razlozi za kašnjenja leta u odlasku ili dolasku mogu biti: gužva na poletno-sletnoj stazi ili nedostatak slobodnih gejtova za ukrcavanje ili iskrcavanje putnika kao i razni tehnički razlozi. Najčešći razlog za kašnjenje aviona su meteorološki uslovi koji zahtevaju odlaganje poletanja ili sletanja.
Putnici ne bi trebalo da planiraju putovanje avionom na važne događaje ako je planirano vreme dolaska unutar dva sata do bitnog događaja. Tako rizikuju da propuste važan događaj i da ostanu bez ikakvog prava na nadoknadu od avio-kompanije.
Svako kašnjenje koje je manje od dva sata u avio-saobraćaju smatra se normalnim i pravno prihvatljivim. Avio-kompanije u tom slučaju nemaju nikakvih obaveza prema putnicima.
Obaveza zbrinjavanja putnika
Obaveze avio-kompanija prema putnicima određene su vremenom i udaljenošću. Svi putnici imaju pravo na zbrinjavanje koje se u zavisnosti od dužine kašnjenja razlikuje.
Osnovna pomoć
U svim predviđenim slučajevima kašnjenja putnici imaju pravo na besplatan obrok i osvežavajuće napitke primerene vremenu čekanja, kao i dva besplatna telefonska poziva ili na dve poruke putem teleksa, faksa ili elektronske pošte.
Dodatna pomoć
U situacijama kada se očekuje kašnjenje od najmanje jednog dana posle prethodno najavljenog vremena polaska, putnici imaju pravo i na hotelski ili drugi odgovarajući smeštaj kao i na transfer između aerodroma i mesta smeštaja i nazad.
Posebna pomoć
Pripada putnicima koji su pogođeni izuzetno dugačkim kašnjenjem, od pet sati i više. U tom slučaju putnik ima pravo na vraćanje troškova ili preusmeravanje puta. On ima pravo na izbor između sledećih mogućnosti:
– Nadoknada troškova u visini pune cene putne karte po kojoj je ona kupljena, za deo ili delove putovanja koji nisu ostvareni i za deo ili delove putovanja koji su ostvarenji, ako let više ne služi svrsi koju je putnik prvobitno planirao, zajedno sa, kada je to relavantno, povratnim letovom u prvu tačku polaska, što je pre moguće.
– Preusmeravanje puta do krajnjeg odredišta što je pre moguće ili preusmeravanje puta nekog kasnijeg datuma, kako je putniku prihvatljivo.
– Putnik može biti uz ličnu saglasnost preusmeren i na alternativni aerodrom u regionu, ali u tom slučaju avio-kompanija snosi troškove transfera do prvobitne destinacije.
Odšteta i pomoć prema tipovima kašnjenja
Putnici pored pomoći u slučaju kašnjenja imaju prava i na odštetu koja zavisi od dužine kašnjenja i udaljenosti krajnje destinacije. Prema ova dva kriterijuma zakon razlikuje tri vrste kašnjenja:
– Za dva sata ili više, u okviru zone leta do 1.500 km u ovom slučaju putnik ima pravo na osnovnu pomoć kao i na odštetu u vrednosti od 250 evra
– Za tri sata ili više, u okviru zone leta od 1.500 do 3.500 km unutar Zajedničkog evropskog vazduhoplovnog područja (ECAA) u ovom slučaju putnik ima pravo na osnovnu i/ili dodatnu pomoć kao i na odštetu u vrednosti od 400 evra.
– Za četiri sata ili više, u slučajevima koji ne spadaju u prethodna dva u ovom slučaju putnik ima pravo posebnu pomoć i na odštetu u vrednosti od 600 evra.
Ostvarivanje prava na pomoć i odštetu
Avio-kompanija čiji let kasni je dužna da obavesti putnika o svim njegovim pravima u konkretnom slučaju. Putnici treba da zahtevaju informaciju o svojim pravima od službenika avio-kompanije i da insistiraju na poštovanju zakonom predviđenih postupaka.
Ukoliko avio-kompanije ne ispuni svoje zakonom predviđene obaveze putnik može podneti žalbu avio-kompaniji, a ako na žalbu ne dobije pozitivan odgovor ,može se obratiti putem formulara za reklamacije Direktoratu civilnog vazduhoplovstva.
O svim detaljima u vezi sa kašnjenjem leta putnik se može informisati u Zakonu o obligacionim i osnovama svojinsko pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju.
Izvor: Aviokarta.net
Foto: Sipa