svet

април 23, 2015 12:57

By

Najbolji prikaz mafijaškog života: Film „Dobri momci“ slavi 25. rođendan

goodfellas 1

Triler Martina Skorsezea „Dobri momci“ (Goodfellas) prikazan je prvi put pre 25 godina i tim povodom u subotu, 25. aprila, film će u društvu glumačke ekipe koju čine Rej Liota, Robert de Niro i Džo Peši biti prikazan na zatvaranju Trajbeka filmskog festivala u Njujorku.

Za mnoge, Skorsezeov film je najbolji prikaz mafijaškog života na velikom platnu. Zanimljivo je, piše Bi-Bi-Si, da prvobitne reakcije publike sa test prikazivanja nisu bile obećavajuće.

Mnogi su izlazili, a nekima je bilo muka posle priče o stvarnim njujorškim mafijašima. I pored trnovitog početka, film je dobio brojna priznanja kako publike tako i kritike. „Dobri momci“ zasnovani su na bestseleru Wiseguy pisca i scenariste Nikolasa Pileđija iz 1986. godine. Srce filma je Rej Liota koji igra mafijaša Henrija Hila.

Film je priča o tome kako je Hil, koji je preminuo 2012. godine, ušao u srce organizovanog kriminala još kao dečak da bi potom učestvovao u reketiranju, pljačkama, otmicama, paljevinama i distribuciji droge. Hil je postao doušnik FBI i ušao je u program zaštite svedoka. „Dobri momci“, piše kritičar Bi-Bi-Sija, imali su toliki uticaj jer su prikazivali surovost mafijaškog života koja se veoma razlikovala od gotovo romantične predstave o mafijašima u filmovima do tada.

goodfellas 2

Dok je „Kum“ predstavljao gangstere kao romantične heroje koji samo iz časti ubijaju ljude, „Dobri momci“ su ih pokazali kakvi jesu: nasilnici i ubice koji su iz čista mira ubijali i pucali ljudima u noge samo da bi ih naterali da igraju, kaže Džeri Kapeči, autor kolumne o mafiji Gang Land News.

Skorsezeov film takođe je i dobro pokazao dešavanja u mafijaškom svetu 1980-ih kada se pojavio veliki broj doušnika koji su srušili sa vlasti brojne porodice, kaže pisac Robert Kasiljo. Autentičnost likova i priče izdvajaju ovaj film od drugih. „Dobri momci“ gotovo da su polu dokumentarni film a činjenice su se proveravale tokom snimanja filma.

Robert de Niro otkrio je jednom prilikom da je bio u gotovo svakodnevnom kontaktu sa Hilom koji je bio u programu zaštite svedoka. „Dobri momci“ nisu samo izgledali autentično već su to i bili.

Henriju se dopao film„, priseća se Lokrejn Ostvej, jedan od osnivača Muzeja američkog gangstera u Njujorku gde je 2010. prikazan film povodom 20 godina od objavljivanja. „Henri je uvek bio hiperaktivan momak i to je srž njegove disfunksionalnosti. Šetao je tokom prikazivanja filma, gledao publiku, odlazio iza scene„, ispričao je on.

goodfellas 3

Za mnoge filmofile, „Dobri momci“ predstavljaju Skorsezea u najboljem izdanju, naročito u načinu na koji je upario predstave sa veoma karakterističnom pop/rok muzikom. Priznanje, treba odati i Skorsezeovoj dugogodišnjoj saradnici, montažerki Telmi Šunmejker.

Film vas grabi za grlo od samog početka i ne pušta vas dva i po sata„, kaže filmski kolumnista Geri Susman. Za njega, najupečatljivija scena koja pokazuje svo Skorsezeovo umeće je kada Rej Liota sa Lorejn Brako ulazi u noćni klub Kopakabana u Njujorku. „Taj snimak kada ulaze u Kopakabanu je možda najpoznatija sekvenca u modernom filmu. Traje tri minuta, gotovo celu dužinu pesme ‘Then He Kissed Me’ grupe The Crystals. U ta tri minuta prikazan je ceo svet privilegija i isplata i veza i moći„, kaže on.

„Dobri momci“ su bili oštar portret privilegija i moći mafije, ali i film koji je pokazao šire društvene i kulturne sile u SAD u to vreme. Za Kasilja, Hil je čovek zarobljen između potrošačke kulture i želje. „To je samo uvećan do grotesknog, perverzan prikaz mejnstrim Amerike„, kaže on. Skorsezeov film ostavio je i trajnu zaostavštinu koja je i dan danas vidljiva na filmu i televiziji.

Mislim da su ‘Dobri momci’ uveli ideju pričljivog gangstera„, kaže Susman. „Ranije smo mislili da je mafioza neko ko funkcioniše po nekom kodeksu i nikome ne govori šta radi. Ovde imamo gangstera koji ne može da umukne„. Zahvaljujući ovom filmu došli smo do pričljivih gangstera i filozofa sa pištoljima u kasnijim filmovima. Taj fenomen vidljiv je u ranim filmovima Kventina Tarantina, ali i klasiku „Dežurni krivci“ i seriji „Porodica Soprano“ gde je igrao i veći broj sporednih glumaca iz filma.

Dvadesetpet godina kasnije, „Dobri momci“ predstavljaju remek delo, jedan od najboljih filmova 1990-ih i najverovatnije najbolji film Martina Skorsezea, zaključuje kritičar Bi-Bi-Sija Tim Bruk.

https://youtu.be/ii6xPieCCPY


IZVOR: tanjug.rs

FOTO: sipa