svet

jul 10, 2012 21:04

By

„Financial Times“ i portal FT.com o Bregovićevoj Kraljici Margo: Ovaj projekat je ludost!

Poznati muzičar svetskog renomea Goran Bregović nastupio je prošlog vikenda u Londonu. Portal FT.com koji prati čuveni „Financial Times“, preneo je i opširan izveštaj sa baletske predstave „Margo: Dnevnik nesrećne kraljice“ čiju je muziku komponovao ovaj istaknuti umetnik. Portal svet.rs vam u celosti prenosi izveštaj portala FT.com.
„Loše osmišljeni pozorišni elementi upropastili su eklektični miks muzičkih stilova ovog teatralnog sarajevskog kompozitora. Naime, Goran Bregović je osmislio takvu ludoriju, kakva samo ovom međunarodno priznatom kompozitoru, koji živi na relaciji između Beograda i Pariza, može pasti na pamet. „Margo: Dnevnik nesrećne kraljice“ je pozorišno-koncertni hibrid, koji povezuje živote jedne žene u Sarajevu tokom rata u Bosni i francuske kraljice iz 16. veka.
Koncertni deo, koji je uključivao Bregovića zajedno sa 18 drugih muzičara i pevača, bio je zaista odličan. Pozorišni elementi, preiskarikirani od strane irske glumice Lise Dvon, su bili blago rečeno smešni.
Počelo je sa Bregovićem usamljenim na sceni, kako u svom sjajnom belom odelu svira električnu gitaru. Poreklom iz Sarajeva, Bregović je bio lider „Bijelog Dugmeta“, jednog od najpopularnijih rok bendova bivše Jugoslavije. Radeći na svojoj solo karijeri, Bregović je postao neka vrsta interpretatora i predstavnika ciganske muzike u regionu, koja je naposletku dovela i do izuzetno plodne saradnje sa režiserom Emirom Kusturicom. Pošto je tokom ratova u Jugoslaviji pobegao u Pariz, svoju odveć bogatu muzičku karijeru obogatio je snimajući muziku za istorijsku dramu „Kraljica Margo“. Ovo značajno filmsko ostvarenje iz 1994. godine je nažalost izrodilo jednu ružnu kreaturu 18 godina kasnije, u vidu koncertne predstave „Margo: Dnevnik nesrećne kraljice“.

Prvih 30 minuta predstave bili su varljivo impresivni. Eksplozija duvačkih instrumenata i zaglušujućih turbo-folk bitova ispunila je auditorijum, dok su se ostali muzičari pridruživali Bregoviću na sceni. Predstavu je otvorila dobro poznata numera za divlje žurke „Kalašnjikov“, uz neizostavne blistave zlatne zube i slavljeničko šenlučenje. Nakon uvodne numere raspoloženje se menja, tako što gudačka sekcija nastavlja u sporijem i mračnijem pravcu. Dva ženska vokala u tradicionalnim balkanskim nošnjama pratio je muški hor operskih pevača sa crnim kravatama. Muzički stil predstave se neprestano menjao, varirajući između klasične muzike i balkanskog folk-roka.

Zatim je na scenu stupila Lisa Dvon i šou je potpuno skrenuo sa koloseka. Lisa je igrala ulogu ćerke sarajevskog generala, čiji je suprug poslat na front, a majka poludela. Ona pronalazi dnevnik o građanskom ratu između katolika i protestanata, koji je navodno napisala Margo, francuska kraljica iz 16. veka. Zapravo, dnevnik je delo njene lude majke.

Istorijska paralela je poprilično bljutava i namenjena isuviše širokoj publici, a predstava je obilovala rečima za koje sam mislio da nikada neće biti izgovorene na sceni – „Muškarci se znoje, poludeli od mirisa parenja“, „Sisići su svuda“ – odjekivalo je gledalištem. Publika je postajala nemirna. Sirota Dvon je hrabro vodila glavnu reč, ali njena uloga je bila zaista konfuzna i nezahvalna. Bregović je pokušao da čitavu situaciju spase propasti muzičkim bisom slavljeničkih pesama, ali je on samo potvrdio stepen ludosti ovog projekta.“

Autor: Svet.rs
Izvor: FT.com