svet

јун 16, 2015 20:39

By

Da li je ovo jedan od najstresnijih poslova na svetu?

ThinkstockPhotos-avion

Tim Džejsona Kupera, gleda kroz prozor kontrolnog tornja visokog 87 metara na aerodromu Hitrou. Oni navode desetine hiljada ljudi na zemlji i u vazduhu.

Jedan pogrešan korak i mogla bi se dogoditi katastrofa, ali atmosfera u tornju najvećeg britanskog aerodroma, poprilično je mirna.

„Tu je pritisak, ali ne i stres“, rekao je Kuper koji vodi Red Watch jednu od tri grupe kontrolora leta koji danonoćno nadziru letove na Hitrou.

„Čak mislim da se većini sviđa pritisak“, kaže on.

U tornju se nalazi podjednak broj muškaraca i žena svih životnih doba. Svoj posao rade tiho i efikasno, razgovarajući s pilotima, povremeno pričajući jedni s drugima. Aktivnost aviona je nemilosrdna, na dva terminala i samo dve piste, od kojih svaka godišnje primi 19 miliona putnika više od drugog najprometnijeg aerodroma na svetu.

Avio prevoznici, čekaju u redu za poletanje, dok je nebo puno aviona koji treba da slete. Posao kontrolora leta je da čekanja smanje na minimum, a za to balansiranje je potreban intenzivan fokus i impresivan niz tehničkih uređaja.

87 metara iznad Hitroua toranj nudi impresivan pogled koji se pruža preko kilometara ravnog terena. Kontrolorima treba vizuelna potvrda svakog uzletanja i sletanja, a radaru i radijskim vezama pribegavaju samo kada su vremenske prilike takve da je vidljivost slaba.

Toranj je na dva nivoa – podignut središnji podijum na kom su kontrolori za severnu i južnu pistu, koji sede okrenuti leđima jedno drugom. Tu je i niži podijum na kom su oni koji upravljaju saobraćajem na zemlji.

Prema zakonu, kontrolori mogu da rade samo 90 minuta u komadu, nakon čega moraju uzeti pauzu od 30 minuta i tako tokom šest do devet sati, zavisno od toga koliko im traje smena. To im pomaže da se fokusiraju na zadatak usmeravanja što je više aviona moguće što brže, odnosno i do 42 uzletanja po satu.

Noću je dodatno komplikovano usmeravati gust saobraćaj na Hitrou.Taj posao olakšava džinovski ekran osetljiv na dodir, koji pokazuje osvetljene različite delove aerodroma. Tu su i monitori za praćenje koji prikazuju položaj i kretanje svih aviona na tlu i prizore koji detaljno prikazuju meteorološke elemente kao što su smer i brzina vetra.


IZVOR: b92.net/cnn.com

FOTO: guliver/thinkstock