
Dela Vlaha Bukovca u Galeriji Matice srpske
Jugoslovenski Goja, najzad i u Novom Sadu! Naime, ovogodišnji laureati nagrade „Živa“ za najbolji muzej u jugoistočnoj Evropi, Galerija Matice srpske (kojoj je nedavno uručeno ovo prestižno priznanje na inicijativu Foruma slovenskih kultura, a zbog promocije najboljih praksi kulturnog nasleđa u sektoru pokretne i nepokretne kulturne baštine, u Skoplju) blagodareći svojoj odličnoj saradnji sa Narodnim muzejom iz Beograda, upriličili su izložbu pod nazivom „Slikar Vlaho Bukovac“ kao svojevrstan omaž ovom vrsnom umetniku, pedagogu i akademiku izmeđ dva rata.
Nakon beogradske i novosadska publika je na sinoćnjem otvaranju bila u prilici da vidi i uživa u 23platna, akademističke, realističke, impresionističke i simbolističko-poentilističke stilske faze u stvaralaštvu Bukovčevom od njegovih slikarskih početaka 1882. godine, pa sve do faze kada je i nastao čuveni portret Kralja Aleksandra Karađorđevića iz 1922.godine. Od momenta velikog uspeha koji je doživeo na pariskom Salonu 1882. godine sa svojom antologijskom „Velikom Izom“, Bukovčeva karijera je išla samo uzlaznom putanjom, te je netom „otkriven“ i kao dobar portretista na dvoru i beše prigrljen od strane dinastija Obrenović i Karađorđević za koje je uradio čuvene portrete Kraljice Natalije, i pomenutog Kralja Aleksandra Karađorđevića.
Dakako, nizala su se tu i imena Vlahovih savremenika i ispisnika poput znamenitog pisca Laze K. Lazarevića ili pak, oca srpske moderne astronomije i meteorologije Milana Nedeljkovića,dočim je autor postavke, viši kustos Narodnog muzeja, Petar Petrović, istu koncipirao kroz dela autoportreta, portreta, te aktova koji su bili jedna od Bukovčevih preokupacija, a koje poseduje Zbirka Narodnog muzeja,među kojima su i antologijska ostvarenja poput diptiha „Ikara i Dedala“, fabulozni, gotovo maneovski „Portret baronice Rukavine“ iz zagrebačkog ili pak „Portret oca Agustina Fađonija“ iz cavtatskog perioda, te izuzetno uspelih autoportreta,aktova ili portreta iz tzv. porodičnog kruga.
Ovu zaista po mnogo čemu dragocenu, budući je u pitanju jedna od retkih umetničkih pojava koja je stekla zvanje tzv. „dvorskog slikara“ kod nas, retrospektivnu izložbu dela Vlaha Bukovca otvorile su direktorka Narodnog muzeja, mr Bojana Borić Brešković i mr Tijana Palkovljević Bugarski, a svi zainteresovani je mogu pogledati do polovine decembra ove godine.
Autor: Teodora Ž. Janković, Life Content
Foto: Darko Despotović, Life Content