svet

decembar 6, 2013 10:45

By

Gradimir Pankov dobitnik priznanja „Vip poziv“

IMG_1616

Beogradski festival igre i „Vip mobile“ nagrađuju istaknute domaće plesne stvaraoce koji žive i rade u inostranstvu. Nagrada „Vip poziva“ za 2014. godinu biće dodeljena Gradimiru Pankovu, svetski priznatom baletskom umetniku i direktoru Velikog kanadskog baleta iz Montreala, saopštio je petočlani stručni žiri imenovan od strane Beogradskog festivala igre i kompanije Vip mobile, na koktelu u hotelu Hyatt Regency Beograd, 5. decembra.

Pod vođstvom Gradimira Pankova, Veliki kanadski balet iz Montreala, predstaviće se publici u Centru Sava izvedbom celovečernjeg komada „Minus Jedan“ u koreografiji Ohada Naharina, i to 11. aprila u okviru 11. Beogradskog festivala igre.

Nagrada „Vip poziva” po četvrti put „vraća“ naše istaknute plesne umetnike koji su postigli zavidnu karijeru van Srbije i kojima se dodeljuje priznanje za umetnički opus i afirmaciju našeg baleta u inostranstvu. Na taj način, umetnicima se pruža mogućnost da se posle mnogo godina vrate na scene na kojima su napravili svoje prve baletske korake i predstave presek svog rada od odlaska iz Srbije.

IMG_1543

Ovogodišnji laureat, Gradimir Pankov, pripada generaciji baletskih umetnika rođenih u Jugoslaviji. Nastupao je u svim jugoslovenskim baletskim centrima, a najduže je bio angažovan u Baletu srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu.

Nakon uspešne igračke karijere u Nemačkoj, Pankov je radio kao pedagog i umetnički direktor nekoliko prestižnih baletskih kompanija, među kojima se izdvajaju švedski Kulberg balet i finski Kraljevski balet. Dolaskom u Veliki kanadski balet iz Montreala, on ostaje veran svojoj kreativnoj misiji i inovativnom modelu umetničke direkcije. Posvećen popularizaciji širokog spektra plesnih formi, Pankov je kreirao baletsku kompaniju koja svetskoj publici donosi vrhunsku igru najpoznatijih koreografa našeg vremena.

Na čelu Beogradskog festivala igre nalazi se poznata balerina Aja Jung, koja je partnerstvo sa Vip mobile kompanijom ostvarila pre sedam godina na osnovu zajedničkih vrednosti koje čine podrška mladim i uspešnim umetnicima sa vrhunskim rezultatima, takmičarskim duhom i željom za napredovanjem. Zahvaljujući ovoj saradnji, Srbija je postala nezaobilazna stanica za veliki broj značajnih inostranih plesnih naslova.

Kao generalni sponzor Beogradskog festivala igre, Vip mobile uveo je prepoznatljiv model ulaganja velike kompanije u srpsku kulturu koji predstavlja uspešan primer partnerstva između sektora kulture i privrede. Kroz različite projekte, kao što su nagrada „Vip poziva“, projekat za najmlađe „Vip talenti“ i podrška Nacionalnoj fondaciji za igru, Vip doprinosi razvoju umetničke igre u Srbiji.

A LES GRANDS BALLETS CANADIENE 18

Gradimir Pankov je rođen 1938. godine u Skoplju, u Jugoslaviji. Njegova strast prema igri je buknula nakon nastupa Erika Bruna, u okviru evropske turneje trupe American Ballet Theatre.

Započeo je sa časovima klasičnog baleta i muzike kada mu je bilo 17 godina, i to kod pedagoga Mileta Jovanovića, Olge Milosavljeve i Borisa Dobrohotova. Prepoznat kao talent, već sledeće godine se pridružio Nacionalnom baletu makedonske Opere.

Diplomirao je 1959. godine, i ostao u Jugoslaviji sve do svoje 29. godine, nastupajući u svim jugoslovenskim baletskim kompanijama, naročito u Novom Sadu, Zagrebu i Sarajevu. Godine 1967., preselio se u Nemačku, gde je igrao sa velikim brojem gradskih i državnih kompanija. Nastupao je sa baletskim kompanijama u Nirnbergu, Karlsrueu, Vupertalu, Minhenu i Manhajmu.

Do kraja svoje igračke karijere, 1976. godine, ostvario je mnoge glavne role, među kojima se izdvaja uloga Merkucija u “Romeu i Juliji”, kao i uloge u baletima “Pulčinela”, “Petruška” i “Popodne jednog fauna”. Od 1976. godine, preuzeo je dužnost balet majstora i pomoćnika direktora Baleta u Dortmundu, gde je blisko sarađivao sa igračima i glumcima, pomažući u postavkama operskih i baletskih produkcija.

Godine 1979., upoznao se sa češkim koreografom Jiržijem Kilijanom i njegova karijera je dobila novi zaokret. Na Kilijanov poziv, on odlazi u Holandski plesni teatar, kao pedagog i umetnički direktor Junior Spring Plank-a, danas poznatog kao NDT II. Istovremeno se susreo i sa Matsom Ekom iz Kulberg baleta, pa su ova dva trajna prijateljstva umnogome odredila njegovu dalju karijeru.

Godine 1981., Pankov postaje umetnički direktor Nacionalnog baleta Finske, gde je bio na funkciji do 1984. Trupu od 65 igrača poveo je stazom radikalne modernizacije, prekidajući veze sa sovjetskim okvirima, otvorivši vrata zapadnim koreografima i novim generacijama finskih stvaralaca. Predstavio je u Finskoj dela koja nikada nisu viđena, radove Matsa Eka, Kurta Josa, Hajnca Spoerlija, Rudija van Danciga, Jiržija Kilijana, Roberta Trinčera, Žorža Balanšina…

Godine 1984. Mats Ek je ponudio Pankovu položaj umetničkog direktora Kulberg baleta. Između 1984. i 1988. godine, Pankov je blisko sarađivao sa Matsom Ekom i Birgit Kulberg, podržavajući veliki broj mladih koreografa, i nadgledajući brojne međunarodne turneje. Jedna turneja ga je dovela u Kanadu po prvi put, 1985. godine, sa stanicama u Torontu, Otavi i Montrealu. Za vreme mandata u Kulberg baletu, pozvan je da postavi jedan Ekov balet za Veliki balet Ženeve, gde će nedugo zatim preuzeti dvostruku ulogu umetničkog direktora i pedagoga, i uvesti pionirski inovativni model umetničke direkcije, opredelivši se da vodi trupu bez stalnog koreografa, umesto čega je pozivao mnogobrojne gostujuće koreografe, kako etablirane, tako i mlade talente da sarađuju sa njegovim igračima.

Pod njegovim nadzorom, vodeće ličnosti u oblasti savremene igre – koreografi kao što su Kilijan, Ek, Kristofer Brus i Toer van Šajk – radili su sa trupom, kao i novopridošli talenti, Ohad Naharin i Kim Brandstrup koji sada uživaju internacionalne karijere.

Fokusiran na formiranje novih generacija, Pankov je organizovao koreografske radionice za svoje igrače. Među njima su bili i Stajn Selis i Didi Veldman, koji su tada započeli svoje koreografske karijere. Nakon osam godina sa Baletom Ženeve, Pankov je odlučio da se u potpunosti posveti pedagogiji.

Radio je u kompanijama kao što su Kulberg balet, Švedski kraljevski balet, Balet Gulbenkijan, Holandski plesni teatar, Balet pariske Opere i Balet Opere u Lionu, Američki baletski teatar… Godine 1999. bio je pozvan da preuzme umetničku direkciju u Velikom kanadskom Baletu iz Montreala. Veran svojoj kreativnoj misiji, nastavio je da radi sa priznatim internacionalnim figurama, kao i sa novim umetnicima.

Sarađivao je iznova sa Jiržijem Kilijanom, Mats Ekom, Kimom Brandstrupom, Ohadom Naharinom i Načom Duatom. U isto vreme pozivao je nove koreografe, kao što su Stajn Selis, Šen Vej, Mauro Bigonceti, Didi Veldman, Adam Hogland, Piter Kvanc, Šon Honsel da kreiraju nove naslove…

Nakon nastupa na Jacobs Pillow festivalu, 2005. godine, Njujork Tajms je objavio: „Revolucija Gradimira Pankova u Velikom kanadskom Baletu iz Montreala se nastavlja, sa predivnim rezultatima … Ako je i ostali repertoar koji je Pankov stvorio u Montrealu, dobar kao ovaj koji smo gledali, trebalo bi videti te naslove i ove snažne igrače -. što je pre moguće”.

Pod njegovim nadahnutim i strastvenim vođstvom, Veliki kanadski Balet nastavlja da razvija svoj talenat i umeće, predstavljajući publici najbolju savremenu igru i održavajući svetsku reputaciju inovatora. Posvećen popularizaciji širokog spektra plesnih formi, Pankov je kreirao baletsku kompaniju koja kanadskoj i svetskoj publici donosi vrhunsku igru najpoznatijih koreografa našeg vremena.

Autor: Life Content