svet

septembar 19, 2013 11:33

By

Jelena Kajgo: Bitef je jedini prozor u pozorišni svet našoj publici

jkajgo 108464
„Bitef, nekada veliki internacionalni festival novih teatarskih tendencija, a danas jedini prozor u pozorišni svet za našu publiku, stigao je sa budžetom od svega 30 miliona dinara do donje granice, ali će ipak i ove jeseni ponuditi zanimljivu i uzbudljivu selekciju“, izjavila je Tanjugu direktorka Bitefa Jelena Kajgo.
Na 47. Bitefu, od 22. septembra do 1. oktobra, u glavnom programu učestvuje 12 predstava – po četiri iz Evrope, regiona i Srbije, pod sloganom „Teško je biti“, u selekciji Jovana Ćirilova i Anje Suše.
„Bitef je poseban i čini mi se da vremenom to treba sve više naglašavati, zbog toga što je postao jedini prozor u pozorišni svet našoj publici“, rekla je Kajgo.
Ona je podsetila da „naša pozorišta kubure sa novcem i jedva uspevaju da organizuju premijere i sopstvenu produkciju, pa tu više nema prostora za međunarodnu saradnju, koja je svojevremeno bila prisutna“.
„Tako su se i ključna, bazična informacija o tome šta se dešava u svetu i pronalaženje novih tendencija sveli isključivo na Bitef, koji još uvek, koliko god da mu se smanjuje budžet, jedini u Srbiji ima novca da dovede skupe i značajne predstave evropskog pozorišta“, mada ne koliko ranije, obrazložila je direktorka.
U razgovoru sa Dejanom Mijačem, koji će otvoriti 47. Bitef, prisećali smo se, ispričala je ona, početaka Bitefa kada je trajao tri nedelje, kada je dovodio niz predstava i zaista nudio presek svega što se zanimljivo dešava u Evropi.
„Nažalost, to više nismo u mogućnosti u toj meri, budžeti su drastično smanjeni, ali je stalno potrebno iznova ponavljati da se Bitef mora polako vratiti na tu poziciju koju je imao“, istakla je Kajgo.
U vezi sa budžetom od 30 miliona dinara, izjavila je da je to „zaista donja granica ispod koje nipošto ne može, ne sme i ne bi trebalo da se ide“.
„Ove godine je čak deset miliona manji budžet nego prethodni, a taj trend smanjenja prisutan je već godinama. Mi se maksimalno trudimo, prikupljamo sredstva od sponzora, donatora, kulturnih centara. Prikupimo sigurno deset miliona na tih 30 koje imamo iz budžeta, što je trećina i to je velika stvar“.
„Čitav tim Bitefa čini velike napore da dođe do dodatnog novca. To je naravno neophodno, ne možemo se osloniti samo na državu“, istakla je ona.
Navela je i podatke da je budžet festivala u Ljubljani milion evra, a toliko je do skora godišnje imao i Budva Grad teatar, dok čuveni festival u Avinjonu raspolaže sa čak 20 miliona evra.
„Nekada smo bili zaista značajan evropski, pa i svetski festival, a sada gubimo na značaju upravo zbog toga što, nažalost, budžet određuje kvalitet i kvantitet onoga što možete prikazati publici. Kada pogledate te parametre, šta su oni u stanju da dovedu i da produciraju, to su zaista dramatične razlike. Naravno, ne možemo se mi u svakoj meri porediti sa njima, ali nije loše da imamo orijentir“, dodala je Kajgo.
Što se tiče sadržaja 47. Bitefa, pomenula je zanimljiv fenomen kada je u pitanju presek generacija – adolescenata i starijih od 55 godina.
„U predstavi „Before Your Very Eyes“ trupa „Gob skvod“ iz Nemačke prvi put će predstaviti tinejdžere na sceni. Članovi trupe su uvek bili izvođači u svojim predstavama, ali ovaj put to su mladi ljudi koji nude svoju sliku, svoje viđenje sveta u ranjivim i vrlo turbulentnim adolescentskim godinama. S druge strane, poznati hrvatski autor Borut Šeparović dolazi sa predstavom „55 plus“, gde imamo socijalno angažovani teatar koji promišlja šta se dešava sa generacijom ljudi koji se približavaju 60. ili 70. godini i to je jedna vrsta dokumentarnog, ispovednog teatra“, rekla je Kajgo.
Ona je skrenula pažnju i na dve domaće predstave o Zoranu Đinđiću, „koje su selektori podcrtali kao takođe važan deo njihovog koncepta, a i kao nešto od ponude srpskog teatra što predstavljamo stranim gostima kad dođu na Bitef“.
Kajgo je napomenula da je važan i dolazak mađarskog pozorišta i poznatog reditelja Kornela Mundruca sa predstavom „Teško je biti Bog“, koju je opisala kao primer radikalnog bitefovskog pozorišta.
„Sve skupa očekuje nas vrlo zanimljiva i uzbudljiva selekcija“, rekla je ona, dodajući da su njeni lični favoriti predstave „Before Your Very Eyes“, koja će otvoriti i „Teško je biti Bog“ koja će zatvoriti 47. Bitef.
Kao direktorka Bitef teatra Kajgo je istakla da „možemo biti zadovoljni situacijom“ i pored veoma malih budžeta i najavila da se u predstojećoj sezoni obeležava 25 godina rada tog pozorišta.
„Planiramo da bogato obeležimo jubilej. Imamo značajnu i lepu saradnju sa Hartefakt fondacijom, tako da dramski deo programa uglavnom realizujemo u saradnji sa njima“, rekla je ona i navela da će do nove godine biti izvedene dve dramske i dve plesne premijere.
To su autorski projekat Maje Pelević, španski tekst „Jugosloveni“ koji režira Stevan Bodroža, koreografija „Želeće mašine“ Isidore Stanišić sa igračima „Bitef dens kompanije“ i plesna predstava za decu koju će raditi Dalija Aćin.
Glavna proslava je u martu 2014. godine. Bitef teatar će sa Hartefaktom producirati novi komad Biljane Srbljanović, koji se bavi temom Prvog svetskog rata, „Mali mi je ovaj grob“, u režiji gosta iz Sarajeva Dina Mustafića.

Izvor i foto: Tanjug