svet

април 15, 2015 15:25

By

„Odbrana i poslednji dani“ najbolji album sa prostora bivše Jugoslavije

odbrana
Muzički novinari, koje je okupilo hrvatsko izdanje časopisa „Rolling Stone„, album „Odbrana i poslednji dani“ beogradske grupe Idoli, proglašen je najboljim diskografskih izdanjem sa prostora bivše Jugoslavije od 1955. godine do danas, pišu balkanski mediji.

Rolling Stone“ je objavilo listu 100 najboljih albuma sa prostora bivše Jugoslavije od 1955. godine do danas. Listu je nastala preklapanjem 13 lista muzičkih novinara.

Na prvom mestu našao se drugi album Idola, objavljen 1982. godine, kojim je bend izašao iz sopstvenih okvira, otvoreno rizikujući tiraže, piše Rolling Stone, prenoseći komentar pokojnog Vlade Divljana kako je ta ploča u širem kontekstu bila neka vrsta predskazanja raspada bivše države. S „Odbrane“ se pamte pesme „Kenozoik, Poslednji dani, Moja si, Rusija, Igrale se delije“…

Godinu dana ranije objavljen album Šarla Akrobate, „Bistriji ili tuplji čovek biva kad…“, njihov prvi i jedini studijski album, je na drugom mestu. Ocenjen je kao jedan od najkreativnijih izdanja novog talasa, a i danas je izvor inspiracije alternativnije nastrojenim muzičarima.

Treće mesto zauzeo je dvostruki album „Sunčana strana ulice“ iz 1981. zagrebačke grupe Azra, snimljen samo pola godine nakon prvenca, na kojem se Branimir Džoni Štulić emocionalno razotkrio i dao nešto mekši zvuk. I oni koji nisu obožavatelji Azre prepoznaće pesme sa tog hit albuma poput: „Užas je moja furka, Fa-Fa-Fa, Kad Miki kaže da se boji, Poljska u mome srcu, Karta za sreću, Odlazak u noć, Grad bez ljubavi.“

Prvi album Haustora, nazvan imenom grupe, izdan nakon velikog radijskog hita „Moja prva ljubav“ je na četvrtom mestu, a iza njega sledi debitantski album Arsena Dedića „Čovjek kao ja“ iz 1969. godine, kao jedan od testamenata pop kulture.

Još su dva Azrina album među prvih deset: Trostruko live izdanje iz 1982. sa koncerta u Kulušiću, „Ravno do dna“, na šestom mestu i prvenac „Azra“ iz 1980. na devetom.

Na sedmom mestu je „Dok čekaš sabah sa šejtanom“ Zabranjenog pušenja nastao 1985. godine, u punom zamahu sarajevskih „novih primitivaca“, na osmom je Haustor sa „Trećim svetom“ iz 1984. godine, a na desetom mestu liste klasika regionalnog roka je „S vetrom uz lice“ Ekatarine Velike iz 1985.

Slede „Dnevnik jedne ljubavi“ Josipe Lisac, „Nova iznenađenja za nova pokolenja“ Discipline kičme, „Pokvarena mašta i prljave strasti“ Riblje Čorbe, „Novo!Novo!Novo! Još juče samo na filmu a sada i u vašoj glavi“ grupe Film, „Bitanga i princeza“ Bijelog dugmeta, „Goribor“ istoimenog benda, „Ako ste slobodni večeras“ Buldožera, „III“ Partibrejkersa, „Pljuni istini u oči“ Buldožera i „Vis Idoli“.

VIS Idoli (vokalno-instrumentalni sastav) trajali su svega četiri godine (od 1980. do 1984. godine) i u tom periodu izdali su tri albuma. Prvobitni sastav činili su: Vlada Divljan (gitara, vokali), Zdenko Kolar (bas-gitara), Boža Jovanović (bubnjevi) i Divljanov srednjoškolski prijatelj Srđan Šaper (udaraljke, vokali) i Nebojša Krstić (udaraljke).
Posle mesec dana postojanja, sastav je izdao prvi singl uz magazin „Vidici“. Na A stran snimljeni su, „Pomoć, pomoć“ i „Retko te viđam sa devojkama“, dok je na B strani bila poema „Poklon“ Slobodana Škerovića.

U tim godinama, Idoli su, zajedno sa Električnim orgazmom i Šarlom Akrobatom, učestvovali u projektu nazvanom „Paket aranžman“ sa četiri pesme: Schwule Über Europa (Dosada nad Evropom), koja parodira odnos Jugoslovena prema Nemcima, Plastika, Maljčiki i Amerika. Video za pesmu Maljčiki bio je zabranjen za prikazivanje na televiziji kao i nekim radijskim stanicama posle intervencije sovjetske ambasade.

Album „Odbrana i poslednji dani“ je komplikovan koncepcijski album, koji se bavi antropološkim prilazu ka pravoslavlju. Pesma „Poslednji dani“ prvobitno je bila nazvana „Maršal“ i bila je posvećena preminulom jugoslovenskom predsedniku Josipu Brozu Titu. Detalj sa tkanine Svetog Nikole je iskorišćen kao omot, a naziv je bio ispisan ćiriličnim slovima sličnim onima u Miroslavljevom Jevanđelju. Sastav je osvojio nagradu za najbolji album i najbolji omot albuma 1982. godine, a kritičari jugoslovenskog roka su 1986. godine izglasali ovaj album kao najbolji jugoslovenski rok album dvadesetog veka.


IZVOR: Agencije

FOTO: Promo