svet

septembar 13, 2013 23:04

By

Otvorena izložba „Parisko iskustvo Save Šumanovića“ u Novom Sadu: Najvažnija dela u Spomen – zbirci Pavla Beljanskog

DSCN0889
Izložba „Parisko iskustvo Save Šumanovića“ otvorena je u petak u Spomen – zbirci Pavla Beljanskog u Novom Sadu, a svi zainteresovani mogu da je pogledaju do šestog oktobra. Postavkom je predstavljeno 17 dela (15 slika i dva crteža) nastala tokom tri perioda Šumanovićevog boravka u francuskoj prestonici, a posetioci će imati priliku da vide i retko izlagana pisma, koja je slikar slao iz Pariza, kao i geografski prikaz najvažnijih mesta u ovom gradu, na kojima je umetnik živeo i radio. Centralni eksponati izložbe su monumentalne slike „Doručak na travi“ i „Veliki akt“.
Galeristkinja Vesna Latinović, jedna od osnivača nagrade „Sava Šumanović“, istakla je da je posebna čast govoriti na otvaranju izložbe slika „jedne od najrelevantnijih ličnosti vojvođanske, srpske i jugoslovenske istorije umetnosti“.
„Nagradom za likovnu umetnost ’Sava Šumanović’ već petnaest godina pokušavamo da afirmišemo delo ovog stvaraoca i podstaknemo razvoj umetničke misli na našoj sceni. Renome Save Šumanovića i visoki kriterijumi prilikom dodele nagrade, učinili su da ona postane jedno od najznačajnijih priznanja za likovno stvaralaštvo u nas„, rekla je Latinović, i zahvalila se autorkama izložbe: upravnici Spomen – zbirke Pavla Beljanskog dr Jasni Jovanov, istoričarki umetnosti Gordani Krstić Faj i kustoskinji Marti Đarmati što su „sa koncepcijom, postavkom i katalogom, argumentovano, zanimljivo i iz novog ugla osvetlele jedan značajan period stvaralaštva Save Šumanovića“, dodala je galeristkinja.
Umetnost Save Šumanovića (Vinkovci, 22. januar 1896 – Sremska Mitrovica, 30. avgust 1942), obeležile su godine školovanja i življenja u Zemunu, Zagrebu, Parizu i Šidu, u kojima se formirao njegov prepoznatljiv slikarski senzibilitet. Nakon boravka u ateljeu kod Andre Lota početkom dvadestih, mada naklonjen slikarstvu Pola Sezana i Vinsenta Van Goga, Šumanović gradi sopstveni izraz u pravcu sinteze kubističkih i konstruktivističkih načela, naglašenih ekspresivno raskošnim i gustim nanosima boje. Dominantne teme su pejzaži kao i ženski aktovi, smešteni u prirodu ili enterijer. Ciklus “ Šiđanke” otkriva suštinu Šumanovićevog slikarskog izraza, priznatog u okviru antologije kolorističkog slikarstva nacionalne istorije umetnosti.
Tokom trajanja izložbe organizovan je različit prateći program: projekcije dokumentarnog filma “Putevi” Aleksandra Petrovića iz 1958. godine (19. septembra) i tumačenje postavke (3. oktobra).

DSCN0886

3

DSCN0884

DSCN0885

DSCN0888

DSCN0891

Autor: Milena Radovanović, Life Content