svet

septembar 17, 2013 12:30

By

20 meseci od tragedije i 19 sati od početka operacije: Uspravljena „Kosta Konkordija“!

costa-concordia
17. septembar, 12:30
Nasukani luksuzni brod „Kosta Konkordija“ potpuno je uspravljen rano jutros u komplikovanoj operaciji koja je trajala 19 časova da se brod odvoji od stena kod ostrva Điljo u Tirenskom moru gde je delimično potonuo pre 20 meseci.
Zvaničnici su proglasili da je „savršeno“ uspelana ova izuzetno komplikovana akcija koja je prva ikad izvedena za tako veliki brod. Nešto posle četiri sata jutros oglasila se sirena kod ostrva Điljoi šef italijanske civilne odbrane Franko Gabrijeli, proglasio je da je brod dostigao vertikalni položaj i da je operacija rotiranja završena.

Aplauz se čuo od vatrogasaca u šatoru gde su inženjeri projekta proglasili kraj. Sat kasnije Nik Sloun, južnoafrički stručnjak za spasavanje brodova koji je rukovodio timom od 500 ljudi da izvede ovaj inžinjerski komplikovan poduhvat, dočekan je kao heroj. Sloun je operaciju prirpremao godinu dana, a sama akcija počela je juče ujutro i očekivalo se da će trajati oko 12 sati ali se sve produžilo.

„Konkordija“ je u noći 13. januara 2012. udarila u greben u blizini ostrava Điljo i prevrnula se kada je kroz rasekotinu dugačku 53 metra voda prodrla u potpalublje. Od 4.200 putnika i članova posade, poginule su 32 osobe, a tela dve žrtve nisu nađena i pretpostavlja se da su na dnu olupine.

Sve operacije uspravljanja broda obavljajle su se daljinski sa jednog kontrolnog punkta gde su bili inženjeri, iz bezbednosnih razloga, precizirala je kompanija koja rukovodi ovom akcijom. Ovakva akcija nije nikada ranije izvedena, i timovi koji rade na izvlačenju broda upozoravali su da rizici postoje, pre svega mogućnost da bi olupina mogla da se raspadne na delove tokom izvlačenja, jer se ne zna u kakvom je stanju potopljeni deo do kojeg se nije moglo prići.

Brod „Kosta Konkordija“ dug je 290 metara i težak 114.000 tona. U procesu pripreme konstrukcija predviđenih za uspravljanje broda upotrebljeno je 30.000 tona čelika. Konkordija će na proleće biti odvučena sa ostrva Điljo i pretvorena u otpadni metal. Narednih meseci strana koja je bila u vodi toliko dugo treba da se popravi da bi brod mogao da izdrži vučenje i jako more tokom predstojećih zimskih meseci.

konkordija 3

16. septembar, 15:30
Velika operacija uspravljanja olupine luksuznog broda za krstarenje „Kosta Konkordija“ počela je danas sa tri sata zakašnjenja zbog jakog nevremena koje je noćas zahvatilo italijansko ostrvo Điljo u Tirenskom moru. Akciju, koja do sada nije nikad izvedena za tako veliki brod, sprovodi tim od 500 ljudi. Za dva sata oni su uspeli da brod odvoje od grebena tako da je olupina ispravljena za nekoliko stepeni.

Dvadeset meseci posle nesreće, italijanske vlasti dale su napokon zeleno svetlo za operaciju ispravljanja broda, ocenivši da su jačina vetra i visina talasa u granicama najviših  izvodljivih vredonsti proračunatih za rotaciju. „Dokazaćemo da će se sve što smo zamislili i proračunali dogoditi kao što je planirano“, rekao je juče Franko Gabrijeli ispod velikog belog šatora podignutog u luci za oko 400 novinara koji prate ovu operaciju.

konkordija 4

Ova operacija koštala je do sada više od 600 miliona evra, a još uvek je neizvesno kako će se završiti. Jer, naravno, postoji rizik da se olupina raspadne na delove tokom izvlačenja, s obzirom da se ne zna u kakvom je stanju potopljeni deo do kojeg se ne može prići.

Uspravljanje broda trebalo bi da traje 10 do 12 sati, ali stručnjaci koji upravljaju tom operacijom ukazali su da je teško predvideti koliko će tačno vremena biti potrebno da se brod odvoji od stena i, uz pomoć pomoćnih konstrukcija, uspravi. Brod bi trebalo, kada se uspravi, da bude odvučen u luku, što može da potraje nekoliko meseci.

konkordija 2

„Konkordija“ je u noći 13. januara 2012. udarila u greben u blizini ostrva Điljo i prevrnula se kada je kroz rasekotinu dugačku 53 metra voda prodrla u potpalublje. Od 4.200 putnika i članova posade, poginule su 32 osobe, a tela dve zrtve nisu nađena, te se pretpostavlja da su na dnu olupine.  Kapetan broda Frančesko Sketino uhapšen je posle udesa zbog optužbe za višestruko ubistvo iz nehata. On je posle brodoloma postao svetski poznat antiheroj, jer je napustio olupinu na kojoj se nalazilo još oko 300 putnika.

Brod „Kosta Konkordija“ dug je 290 metara, visok kao desetospratna zgrada i težak 114.000 tona. U procesu pripreme konstrukcija predviđenih za uspravljanje broda upotrebljeno je 30.000 tona čelika. Nameru inženjera da proletos izvuku olupinu osujetilo je loše vreme praćeno olujnim vetrovima.

http://youtu.be/JK-2ly-1chI

Tekst: Life Content
Izvor: Tanjug