

Prestaje da se proizvodi legendarni „Hipi kombi“!
„Folksvagenov“ kombi, popularno nazvan „hipi kombi“, prestaće da se proizvodi 31. decembra u Sao Paulu, nakon što je prošlo 63 godine kako je prvi ovakav kombi proizveden. Ovo prevozno sredstvo mnogi povezuju sa nekim davnim, srećnijim vremenima, kada su se u njemu vozili hipici, surferi, kamperi i studenti.
Brazil je poslednja zemlja sveta gde se ovakav kombi još uvek proizvodi, ali, do kraja godine, i tome će doći kraj. Bezbednosni propisi zahtevaju da svako vozilo u Brazilu, počevši od 2014. godine, ima vazdušne jastuke i sistem koji sprečava blokiranje kočnica, a iz nemačke kompanije ističu da ne mogu da ispune te zahteve.
Prestanak proizvodnje “Folksvagenovog” kombija, najduže proizvođenog modela u auto industriji, sigurno će razočarati veliki broj njegovih fanova širom sveta, koji redovno organizuju festivale i okupljanja u čast legendarnog četvorotočkaša.
“Folksvagen” je proizveo do sada više od deset miliona kombija, od čega je više od 1,5 miliona proizvedeno u Brazilu od 1957. godine.
„Hipi kombi“ toliko je duboko ukorenjen u popularnoj kulturi, da će verovatno krstariti putevima još decenijama. On je poznat po svojoj izdržljivosti, ali i po sklonosti kvarovima. Međutim, njegovi ljubitelji kažu da mu kvarovi jačaju šarm, a da je sam motor toliko jednostavan da ga je veoma lako popraviti, a time se, kako kažu, ojačava osećaj vlasništva, a pritom se upoznaju i novi ljudi.
Ovaj kombi našao se na omotima mnogih muzičkih albuma, između ostalog, Boba Dilana i “Bič bojsa”, mada se najčešće povezuje sa grupom “Grejtful ded” , kao i sa masom njenih ljubitelja širom SAD-a, kojima je ovaj kombi, inače, služio kao putujuća kuća. Priča se, čak, da je Stiv Džobs prodao svoj kombi sedamdesetih godina prošlog veka, kako bi kupio elektronsku ploču za računar, koji je pomogao u lansiranju “Epla”.
Ovaj kombi u različitim delovima sveta koristi se u različite svrhe, te se tako u Latinskoj Americi i Africi koristi kao sredstvo za prevoz kabastih stvari, te i prevoz građevinskog materijala, dok ga u Brazilu u svojoj službi koristi pošta, vojska, ali i pogrebnici, a ponegde je u funkciji i školskog autobusa pa čak i grupnog taksija. Pored toga, mnogi svoje kombije pretvaraju u pokretne pijačne tezge. „Ima bezbednijih i savremenijih vozila, ali za mene je kombi najbolji za prevoz i rad na šest pijaca svake nedelje“, rekao je sedamdesetsedmogodišnji Horhe Hanashiro.
Fabrika “Folksvagen” u Nemačkoj prestala je sa radom 1979. godine, jer kombi više nije zadovoljavao evropske zahteve bezbednosti, dok je postrojenje u Meksiku radilo do 1995., te je ova fabrika na periferiji Sao Paola bila odavno njegovo poslednje utočište.
Tekst: Life Content
Foto: AP/Tanjug