svet

oktobar 11, 2013 20:03

By

Slikari kontinuiteta: Slikarstvo Beogradske grupe u Galeriji likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića

Mario Maskareli  Ktitor ulje na platnu 1956. Muzej savremene umetnosti Beograd
Na izložbi Slikari kontinuiteta – slikarstvo Beogradske grupe, koja se do 5. novembra održava u Galeriji likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića u Novom Sadu, predstavljeno je 36 dela iz Zbirke slikarstva Muzeja savremene umetnosti u Beogradu. Na njima mogu da se sagledaju pojedinačni doprinosi umetnika koji su činili slikarski deo grupe, na polju afirmacije slikarstva posleratnog srpskog modernizma.

Pored izložbe Muzeja savremene umetnosti, prikazana je i prateća postavka pod nazivom Rajko Mamuzić i Beogradska grupa, u okviru koje su slike i skulpture sedam umetnika iz te zbirke, članova Beogradske grupe. Postavka ima za cilj da prikaže Mamuzićev odabir njihovih dela, način na koji su ona ušla u zbirku i da osvetli poznanstvo i saradnju kolekcionara Rajka Mamuzića i umetnika. Predstavljanjem dela Beogradske grupe iz fondova Muzeja savremene umetnosti i Poklon zbirke Rajka Mamuzića, realizovana je saradnja između ove dve značajne institucije na nekoliko nivoa – ove muzejske ustanove su našle dodirne tačke u polju rada, upotpunile izložbeni prikaz dela Beogradske grupe, kao i iskoristile priliku da predstave dela iz svojih kolekcija.

Izložbu je otvorio dr Vladislav Šćepanović, v.d. direktora Muzeja savremene umetnosti u Beogradu. Autor izložbe je Svetlana Mitić, viši kustos MSU. Kustos u Poklon zbirci Rajka Mamuzića je Ana Rakić. Tokom izložbe organizuju se stručna vođenja.

Inače, Beogradska grupa je osnovana 1958. godine, a pripadali su joj slikari Đorđe Bošan, Ksenija Divjak, Olivera Kangrga, Majda Kurnik, Marklen Mosijenko, Mario Maskareli i vajari Nikola-Koka Janković, Angelina Gatalica, Slavoljub-Vava Stanković i Matija Vuković. Inicijativu za formiranje grupe preduzeli su Mario Maskareli i Vava Stanković, mada je ideja o nastanku udruženja predstavljala spontanu posledicu dugogodišnjeg poznanstva i druženja umetnika slične poetske opredeljenosti.

Figurativnost koju je negovala Beogradska grupa ima svoje postulate u rečniku poetskog realizma i kruga intimističkog slikarstva tridesetih godina prošlog veka, a u pojedinačnim razradama članova Beogradske grupe, poslužiće kao matrica za razvijanje različitih sadržaja, često skrivenih, kriptičnih, i ponekad potpuno hermetičnih značenja. Opredeljenost za ovu vrstu likovnog koncepta, udaljiće rad pomenutih umetnika od centralne linije razvoja posleratnog modernizma i smestiti ga na bočnu poziciju razvoja jugoslovenskog slikarstva šeste decenije. Slikari Beogradske grupe radom i neposrednim učešćem na likovnoj sceni Beograda, ukazali su na razvoj slikarstva i izvan dominantnog modela socijalističkog estetizma, pa samim tim doprineli i boljem sagledavanju složenosti vremena u kome su delovali.

Autor: Life Content