
Slučaj koji je potresao javnost: Uhapšen osumnjičeni za krađu oružja na aerodromu „Nikola Tesla“
Magacioner N. C. iz beogradskog naselja Borča uhapšen je u četvrtak veče zbog krađe dva sanduka sa 20 „škorpiona“ koji su se nalazili na Aerodromu „Nikola Tesla“. On je ukradene pištolje zakopao još u junu nadomak šume blizu naselja Crvenka u beogradskoj opštini Palilula. Tako je beogradska policija uspela da reši slučaj nestanka oružja koji je potresao javnost, za samo dvadeset i četiri časa.
Pištolji marke CZ 999 „škorpion“ ukradeni iz hangara Aerodroma „Nikola Tesla“ pripadali su preduzeću „Jugoimport SDPR“. Oni su bili deo kontingenta od ukupno 3.000 komada oružja, koji je ova kompanija naručila od kragujevačke fabrike „Zastava oružje“, radi prodaje kupcu u inostranstvu.
Operativci Drugog odeljenja beogradske policije, kao i pripadnici BIA i kriminalističke policije MUP Srbije, utvrdili su da je tovar oružja namenjen izvozu uskladišten u aerodromskom magacinu još 24. marta ove godine. Nestanak dva sanduka sa po 10 komada „škorpiona“ otkriven je u sredu, kada su „Jugoimportovi“ radnici došli po svoj tovar.
Policijske i ekipe BIA obavile su uviđaj u aerodromskom skladištu. Sa mesta krađe prikupljeni su otisci, DNK i materijalni tragovi, kao i video-zapisi sa bezbednosnih kamera. Policija je u četvrtak razgovorala sa osobljem aerodroma i svim osobama koje su na bilo koji način imale pristup skladištu u kome su „cevi“ bile čuvane proteklih meseci. Najodgovornije osobe iz ovog kruga najverovatnije će biti narednih dana podvrgnute i poligrafskom testiranju.
Preduzeće „Jugoimport SDPR“ potvrdilo je nestanak 20 poluautomata. U ovoj kompaniji ističu da nisu odgovorni za krađu i da su oni bili samo komisionar u ovom poslu, dok je pravi vlasnik robe „Zastava oružje AD“.
„Pištolji su kao deo pošiljke prevezeni 24. marta i predati kupcu u celosti radi otpreme za krajnjeg korisnika“, kaže se u saoopštenju „Jugoimporta“. „Transport robe na aerodrom izvršen je u skladu sa propisima koji uređuju tu oblast. Prilikom utovara robe u avion (čarter leta u organizaciji kupca), kupac robe izdao je nalog svom špediteru da se 3.000 komada pištolja ne otpreme, odnosno da se smeste u robno-carinski magacin aerodroma.“
U ovom preduzeću ističu da, pošto roba nije otpremljena nijednim od narednih čarter letova, a u međuvremenu je istekla dozvola za izvoz, „Jugoimport“ je započeo proceduru vraćanja pištolja fabrici “Zastava“, radi pripreme za isporuku drugom kupcu.
„Prilikom preuzimanja robe iz magacina i utovara u kamion primećeno je da nedostaju dve kartonske kutije od ukupno 300 koliko je bilo uskladišteno“, kažu u „Jugoimportu“. „Roba je sve vreme bila pod cariinskim nadzorom. Kada je uočen manjak, pripadnik granične policije koji je nadzirao utovar je slučaj prijavio MUP-u. Ostalo oružje prevezeno je u fabriku „Zastava-oružje“.“
Na pitanje kako je moguće da iz strogo čuvanog dela aerodroma nestane ovolika količina naoružanja državne kompanije, u četvrtak niko nije imao odgovor.
Činjenica je da u bezbednosno-restriktivnu zonu na beogradskom aerodromu ni muva ne može da uleti, a kamoli osobe bez potrebnih dozvola. I sami radnici, pre zaposlenja u ovom delu naše vazdušne luke, prolaze provere i tek uz zeleno svetlo policije, na koje se čeka i više od mesec dana, mogu da počnu da rade. Takođe, pri svakom ulasku i izlasku iz robno-carinskog magacina svi prolaze kroz „pretres“, od čistačica do carinika i aerodromskih službenika, kao i ostalih posetilaca koji imaju specijalne dozvole. Svi se legitimišu. Otvaraju se sva vozila, proverava dno, gepek… Kada se dovozi roba, tačno se zna ko je vozač, pratilac, registarske oznake vozila…
Sagovornici „Novosti“ ukazuju i da je praksa da se transport opasnog tereta, kakav je vatreno oružje, odvija veoma brzo, a ne nedeljama ili mesecima. Oni napominju i da aerodrom nije mesto za višemesečno skladištenje oružja.
Prema proceduri, vlasnik oružja, koji svoju robu želi da preveze avionom, mora da dobije dozvolu Direktorata civilnog vazduhoplovstva. Tu dozvolu za prevoz opasnog tereta Direktorat izdaje samo uz saglasnost Ministarstva odbrane ili MUP. Naravno, sve se proverava, da li ta roba reaguje na promenu pritiska, na promenu temperature, može li da eksplodira u avionu…
Vlasnik oružja može da ima i svog špeditera, koji za njega obavlja carinsku proceduru. U svakom slučaju, roba mora da uđe u robno-carinski magacin. Tu rade aerodromski službenici i carinici, ali i policija i to samo na graničnom prelazu, ona nema zadatak da čuva magacine. Kada teret izlazi iz magacina, preuzima ga hendling agent avio-kompanije koja obavlja prevoz, dovozi do aviona i tovari robu. Od tog trenutka je roba u nadležnosti avio-kompanije. Za svaku primopredaju postoji pisani trag. To znači da lako može da se utvrdi ko je poslednji preuzeo oružje na čuvanje.
Sve ove okolnosti narednih dana biće pod lupom policije, kao i istražnih organa BIA.
Izvor: Novosti
Foto: Tanjug