svet

avgust 15, 2013 00:55

By

Železnica Srbije: Milionske štete zbog krađa na prugama

Sve uobičajenije ugrožavanje železnice drastično smanjuje bezbednost saobraćaja. Od početka godine dogodila se 901 krađa koja „Železnice Srbije“ košta 177 miliona dinara.

rr37

Prugom Subotica-Sombor, vozovi će ponovo saobraćati tek od 19. avgusta. Toliko će biti potrebno da se između Tavankuta i Bajmoka otkloni kvar na šinama prouzrokovan krađom 220 tifona, odnosno šrafova za zatezanje pragova i učvršćivanje šina.

Zbog toga je na ovoj relaciji u utorak posle 13 časova iskliznuo poslednji vagon teretnog voza, koji je u svom sastavu imao kola natovarena tucanikom. Prilikom iskliznuća vagona, u potpunosti je uništeno 70 metara, a oštećeno je 350 metara koloseka. Pored toga, Komisija za vanredne događaje „Železnica Srbije“, na licu mesta je utvrdila da je uništeno i oštećeno oko 490 pragova i pet telefonskih stubova.

Polovinom marta 2012. godine, krađa na prugama je prouzrokovala usporen saobraćaj između Beograda, Subotice i Šida. Tada su lopovi odneli 69 metalnih tegova za zatezanje kontaktnih mreža. Nekoliko meseci kasnije, odnosno u septembru iste godine, na pruzi Novi sad – Orlovat, demontirano je i isečeno 400 metara koloseka. Dvojica Novosađana su ukrajem prošle godine uhvaćena u krađi zavrtnja i spojnica. U Leskovcu su u februaru ove godine uhvaćene tri osobe osumnjičene za krađu spojnica i šrafova.

U „Železnicama Srbije“ kažu da se procenjuje da je šteta zbog iskliznuća vagona i krađe na pruzi Subotica – Sombor oko sedam miliona dinara.

„Od početka godine do danas, bilo je 1.156 protivpravnih radnji“,  kažu u Medija centru, predočavajući da je od toga 901 krađa, zbog kojih su „Železnice Srbije“ pretrpele štetu od oko 177 miliona dinara.

Lopovi na prugama kradu sve što se kasnije može „utopiti“ otkupljivačima sekundarnih sirovina: delove vagona i lokomotiva, bakarne žice i užad, kablove, pružne balize, prigušnice, šine, pragove, kolosečni pribor… Sve što je od metala. Na meti kradljivaca su vitalni delovi železničke pruge.

„Imovina železnice je konstantno na meti lopova, koji odnose sve što mogu, i nanose višestruku štetu“, ističu u Medija centru. Zbog ovakvih i sličnih krađa, „Železnice Srbije“ trpe višemilionsku štetu. Direktna materijalna šteta zbog krađe metalnih delova, na godišnjem nivou je 300 miliona.

Opasnija je, međutim, indirektna šteta, jer krađa vitalnih delova i opreme na infrastrukturi i vozovima, prouzrokuju kašnjenja, a predstavljaju opasnost za bezbednost železničkog saobraćaja.

Rešenje situacije u „Železnicama Srbije“ vide u tome da se krađe na železnicama više ne tretiraju kao prekršaji, već kao krivična dela protiv ugrožavanja javne bezbednosti.

„Sve dok država ne zauzme oštriji stav prema počiniocima ovakvih dela i ne pooštri kaznenu politiku, „Železnica“ je nemoćna“, kažu u Medija centru.

Umesto vozova, od četvrtka putnike će prevoziti autobusi.

Izvor: Večernje novosti

Foto: ilustracija